Menu

Tandemová výuka

Výuka češtiny jako cizího jazyka pro německé policisty pokračuje i v letošním školním roce.

V týdnu od 13. do 17. května se zúčastnili němečtí policisté BPOL již potřetí týdenní prezenční výuky na naší policejní škole. Český jazyk se začali učit na konci září 2023.

V rámci vyučování v Holešově jsme pro ně připravily dvě hodiny tandemové výuky, které se zúčastnilo 14 němčinářů ze tříd 2. C a 2. D.

Prvním úkolem bylo seznámit se se svým protějškem, získat o něm co nejvíce informací a zapsat je do připraveného dotazníku. Dalším úkolem bylo tvořit dialogy k tématům, která holešovští studenti zpracovávali v průběhu školního roku v hodinách němčiny a němečtí policisté naopak ve výuce češtiny. Jednalo se o konverzační okruhy, se kterými se všichni zúčastnění běžně mohou setkat v praxi, např. v restauraci, v obchodě a při orientaci ve městě. Oba jazyky se střídaly v pravidelných intervalech, tím se střídala i role rodilého mluvčího a cizince.

Jak se k tandemové výuce vyjádřili němečtí policisté?

„To je krasny čvitčeny. Musim mluvit česky.“

„Vymenu jsem povazoval za poučnou. Hodna studenti. Rad zase.“

„Tandem: + mluvim česky, + učit se jeden od druhého.“

„Tandem ucit je moc dobře, je vyborně. Můzu mluvit česky s ceskmi osoby.“

„Tandem byl dobře pro nás, protože musíme mluvit česky. Studentka byli moc inteligentni. Bohužel byl moc kratky.“

A co tandemové výuce říkali naši studenti?

„Celá hodina se mi velmi líbila. Všichni byli moc přátelští, usměvaví, což mě hodně uklidnilo. Byla to zábavná hodina. S Benem jsme si s Eliškou pěkně popovídali. Poprvé jsem zažila, jaké to je si povídat s Němcem. Byla to super zkušenost.“ (Amálie, 2.C)

„Tandemová hodina mě velice bavila, i když jsme všichni tápali v jazyku toho druhého. Bylo to dobré, souhlasím s našimi přáteli z Německa, že by to mohlo být delší, bylo by to ještě zajímavější.“ (Matěj, 2.C)

„Byla to moje první tandemová výuka a byla to dobrá a zajímavá zkušenost. Nikdy předtím jsem s německy mluvícím člověkem nemluvil a určitě mi to pomohlo s výslovností. Zjistil jsem, že mám víc mezer v němčině, než jsem si myslel. Hodnotím to kladně.“ (Filip, 2.C)

Všem se podařilo překonat prvotní ostych, strach a obavy a do konverzace se ponořili natolik, že zvonění pro ně tentokrát znamenalo nemilé přerušení aktivit, kterým by se rádi věnovali mnohem déle.

Tento typ výuky se nám velmi osvědčil a budeme se na něj těšit i v příštím školním roce.

Za tým němčinářek
Mgr. Sylva Kropáčová, Ph.D.