Profil absolventa střední odborné školy

Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové, občanské a odborné kompetence, tak aby byly rozvíjeny všechny odborné kompetence z RVP:

Odborné kompetence

Absolvent se vyznačuje těmito kompetencemi:

  • použije poznatky o působnosti ministerstev dopravy, vnitra a financí, krajských úřadů, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, Policie ČR
    a obecní policie;
  • orientuje se v systému veřejné správy a v systému bezpečnostních složek;
  • uplatňuje zásady součinnosti a spolupráce s orgány státní správy a samosprávy, a bezpečnostními sbory jiných států;
  • použije zásady postupů kontroly veřejného pořádku, ochrany bezpečnosti osob a majetku;
  • poskytuje poradenskou a konzultační činnost k problematice ochrany pořádku a bezpečnosti;
  • dovede jednat s klienty různých etnických, náboženských a sociálních skupin na profesionální úrovni;
  • rozpozná protiprávní jednání a umí je právně kvalifikovat;
  • dovede zahájit a vést přestupkové a trestní řízení;
  • provádí nezbytná šetření a dokazování;
  • provádí šetření v terénu a využívá při tom kriminalistické zásady a geografické informace;
  • dovede odhalit příčiny protiprávního jednání, odhadnout jeho důsledky a navrhne možná preventivní opatření;
  • aplikuje zásady pomoci oběti protiprávního jednání;
  • dovede zpracovat základní právní dokumentaci;
  • dodržuje obecně závazné předpisy, vyhlášky a pravidla a kontroluje jejich dodržování ostatními občany;
  • reaguje na změny zákonů týkajících se bezpečnostně právní činnosti;
  • dodržuje pracovní postupy v souladu s etickým kodexem;
  • rozlišuje vedení písemností včetně korespondence a dodržování archivačních a skartačních postupů, vedení a třídění dokumentace;
  • získává, třídí a vyhodnocuje data a informace z internetu a vnitřních sítí;
  • zajišťuje ochranu osobních dat;
  • popíše dozorčí službu jako jednu z forem činnosti Policie České republiky;
  • charakterizuje platné doklady občanů ČR a cizinců;
  • rozlišuje různé řidičské průkazy a řidičská oprávnění;
  • rozlišuje evidence řidičů, motorových a přípojných vozidel;
  • řeší dopravní přestupky včetně sankcí;
  • orientuje se v provozování silniční dopravy, využívá rozbory dopravní nehodovosti a z nich vyvozuje preventivní opatření;
  • vysvětlí zásady přepravy nebezpečných látek v silniční dopravě;
  • orientuje se v organizaci a vybavení Integrovaného záchranného systému ČR, včetně provádění místních bezpečnostních opatření;
  • uplatňuje preventivní a výkonná opatření k ochraně obyvatelstva při mimořádných situacích ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému;
  • využívá geografické, sociologické a politologické znalosti v praktické činnosti;
  • dovede poskytnout nezbytnou první pomoc;
  • využívá poznatků psychologie a pedagogiky a cílevědomě rozvíjí svoji psychickou a fyzickou připravenost;
  • dodržuje základní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
  • aplikuje základní hygienické a bezpečnostní návyky při pracovní činnosti a provádění sportovních aktivit;
  • využívá ve své činnosti základy úpolových sportů a prakticky aplikuje základní techniky sebeobrany v souladu s právními normami a profesními nároky;
  • zvažuje při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
  • charakterizuje zásady systému kvality řízení EFQM a chápe kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku.

Klíčové kompetence

Z klíčových kompetencí byl kladen důraz zejména na rozvoj následujících kompetencí:

  • nacházet různé možnosti celoživotního učení;
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky;
  • uplatňovat různé způsoby práce se studijním materiálem;
  • vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat;
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně;
  • zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata;
  • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí;
  • dosahovat jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce;
  • nacházet vztahy mezi jevy a předměty při řešení praktických úkolů, umí je vymezit, popsat a správně využít pro dané řešení;
  • efektivně aplikovat matematické postupy při řešení různých praktických úkolů v běžných situacích;
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace;
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky;
  • vytvářet různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.);
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit varianty nebo způsob, vyhodnotit
    a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky.

V oblasti citové, postojové a hodnotové byl absolvent veden tak, aby:

  • měl pozitivní vztah k učení a vzdělávání;
  • vyjadřoval se a vystupoval v souladu se zásadami kultury projevu a chování;
  • jednal v souladu s morálními principy a zásadami společenského chování, přispíval k uplatňování hodnot demokracie;
  • dodržoval zákony, respektoval práva a osobnost druhých lidí (popř. jejich kulturní specifika);
  • vystupoval proti nesnášenlivosti, xenofobii a diskriminaci;
  • uznával hodnotu života, uvědomoval si odpovědnost za vlastní život;
  • chápal význam životního prostředí pro člověka a jednal v duchu udržitelného rozvoje;
  • adaptoval se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých schopností a možností je pozitivně ovlivňoval;
  • jednal odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu;
  • účastnil se aktivně diskusí, formuloval a obhajoval své názory a postoje.